vrijdag 27 februari 2009



11 REACTIES:

Anoniem zei
een mooi leven, grote betekenis voor Amsterdam en Nederland!
Rutger

26 FEBRUARI 2009 8:41
__ zei
Op naar de eeuwige piepschuimvelden naar zijn geliefde Thea die hij maar niet vergeten kon.
Goede vaart Jasper, goede vaart,
Liva

26 FEBRUARI 2009 10:51
Marcel Barlag zei
Met het verlies van Jasper is het net alsof de opgaande positieve tegenbeweging tot stilstand is gekomen, zoniet neergaande is. Jij hebt een grote bijdrage geleverd aan de bevrijding van de samenleving. Jouw levens visie zal altijd door blijven leven en is diep in de cultuur van deze stad geworteld. Het is mij een grote eer je te hebben mogen ontmoeten.

Je gedachtegoed is onstervelijk,
Het zal altijd blijven drijven.

Een geestverwant,
Marcel Barlag, stichting blijven drijven.

26 FEBRUARI 2009 11:34
Anoniem zei
Hey Robbie, nu kan je eindelijk es de Hemel op stelten zetten !

26 FEBRUARI 2009 13:01
Anoniem zei
een vol-ledig vaar-wel ....... Oerwal

27 FEBRUARI 2009 3:51
Marieke zei
Geweldige inspirator! Dat wij je werk op (w-)elke manier maar mogen voortzetten. Sterkte voor de verwanten en geliefden. Bedankt voor alles wat je hebt gedaan!!! M.

27 FEBRUARI 2009 5:04

Mijn condoleances met het overlijden van Robbie
Catelijne Beijst

Mededeler zei
Bijna zou ik zeggen 'in rook opgegaan´, maar inspiratie door hem blijft immer bestaan.

27 FEBRUARI 2009 15:58
Kim Julie Muijres zei
Een avond op bezoek bij Aad Velhoen, aanvang jaren negentig. We spraken op gedempte toon, toen we gestommel en lawaai hoorden. Plots, stond de rookmagier in de kamer. De sfeer veranderde op slag. Het werd rommelig gezellig. Robbie Jasper was druk en bracht meteen een hoop leven in de tent. Robbie danste om mij heen en kon er niet over uit dat ik zo veel op Liz Taylor leek. Ik fronste mijn wenkbrauwen en dacht diep na. In de nevelen van de herineringen van mijn jeugd dook het beeld van de kaptafel van mijn moeder op. Daar lag een tijdschrift met de foto van Liz Taylor op de omslag. Ik nam dat tijdschrift in mijn handjes en keek vol bewondering naar de foto. Inmiddels had ik niet gehoord had dat er iemand de trap op en heel stil de kamer was binnen gekomen. Ik dook ineen van de schrik toen ik achter mij een witte gedaante zag op doemen met veren en hoog op geheven tentakels. "leg onmiddelijk neer", kraste de verwrongen stem van mijn broertje met laken over zich heen en de oude veren hoed die mijn tante Jeanne had laten liggen. Als een dolle rende ik de kamer uit, de trap af en kwam geheel overstuur de woonkamer binnen. Laten zag ik artikelen in weekbladen met foto's van Liz in de armen van Richard Burton.
Il voelde mij gestreeld door de woorden van Robbie op die gezellige avond.
Dank, Robbie Jasper voorl je gastvrijheid en spektakel. Rust zacht!


Ja
Ik denk dat het voor ons allen een ook stukje van ons leven is
Een moeilijk leven voor Jasper van tijd tot tijd
Een moment van erkenning zo kort geleden
ik heb veel van hem geleerd en daarmee ook veel aan hem te danken

Luud



Op 26 feb 2009, om 12:52 heeft Willem-jan Stevens het volgende geschreven:

Beste levengenoten,

Wat een triest nieuws. 
Na krap een jaar zien we elkaar dus weer onder soortgelijke omstandigheden.
Het spijt me zo dat ik me 7 febr door simpele kou heb laten ophouden.
Robbie was in de zomer 46 jaar geleden een vader voor me, 
die me na arrestatie en ontslag vanwege de fakkelfoto van Ab Pruis
de hele scene van Amsterdam meetroonde, en passant vele wijze lessen lerend.
Weer een vrije vogel uit de ijle lucht
grounded by the clockwork itself
hoe vrij zullen wij nu nog vliegen?

Kunnen we ergens afscheid van hem nemen?

Bedroefde groeten, Willem-jan

Ja , mooi toch dat hij het heeft volgehouden tot die ontroerende presentatie van het boek, de zekerheid dat zijn grote, maar vaak wat ongrijpbare kunst (zijn wezen namelijk) toch vastgelegd was en zou overleven.
Ik was de afgelopen dagen in Zeeland, op bezoek bij Jan Bruens, die verleden jaar een beroerte heeft gehad, maar er heel redelijk  bovenop gekomen is en nu weer hard aan het tekenen is -wel noodgedwongen met zijn linkerhand in plaats van zijn rechter- en hoorde het nieuws pas zonet toen ik terugkwam in Amsterdam. Onwezenlijk gevoel, want we hebben uitgebreid over Jasper zitten praten natuurlijk, mede naar aanleiding van het boek..
Weet er al iemand iets over de mogelijkheid nog afscheid te nemen? begrafenis of crematie of andere plechtigheid?

Groeten,

Nico van Apeldoorn


Hans Plomp schreef:
Rond zijn sterfbed was men het er over eens dat dit een magistraal moment was om te gaan hemelen. Twee maanden geleden zei r.j. tegen mij dat hij geen zin meer had om te leven, maar dat hij nog nieuwsgierig was naar het boek, de crisis....Hij vertrok zo vredig en waardig. Zoals de chinezen zeggen: "Een bejaarde die niet waardig weet te sterven, zo iemand achten wij toch een deugniet". Een paar jaar geleden zag r.j.'s einde er heel anders uit: een verbitterde demon, die de buurt onveilig maakte. De presentatie van MAGIER was zeer prachtig, en hij heeft het JOURNAAL gehaald. De hele dag al. Dat zie ik met ons nog niet gebeuren....
Kortom: Imaazje en publicity hebben gewonnen van de narigheid! Proficiat, ouwe tovenaar!

ps.: na de dood van peter bronkhorst ontstond het idee om een wekelijkse borrel met r.j. in eik & linde te houden. Laten we dat vooral in stand houden, anders zien we elkaar straks alleen nog bij onze begrafenissen! 

Tot bij Robbies teraardebestelling... Elplompo

1 MAART 2009 3:48


max lerou zei
de stem van rj grootveld echoot nog wat na
in de kankerkerk van nicolaas kroese

er wordt gerocheld
uche uche uche
chgrah chgrah chrrrrtfff
dan gekweld piepen

dit onheilspellend ruisen
een spel als dat van de wind
fluitend in de bochten rond het steen

je voelt het tochten van slechte
adem door de mond
levert niet op slag de dood

nee die dobbert rustig wat
met zijn ogen dicht in een
bad van hoestdrank

© max lerou

2 MAART 2009 16:03

max lerou zei
de stem van rj grootveld echoot nog wat na
in de kankerkerk van nicolaas kroese

er wordt gerocheld
uche uche uche
chgrah chgrah chrrrrtfff
dan gekweld piepen

dit onheilspellend ruisen
een spel als dat van de wind
fluitend in de bochten rond het steen

je voelt het tochten van slechte
adem door de mond
levert niet op slag de dood

nee die dobbert rustig wat
met zijn ogen dicht in een
bad van hoestdrank

PS ik zet ook nog wat andere video's van Grootveld op Youtube en breng
vrijdagavond een videoprojector mee naar Ruigoord, neem dan ook ander
Grootveld videomateriaal mee, graag op dvd, ik heb geen tapemachine meer!

we hebben al:


WEES VLOT
VERTROUW OP GOD
MAAR ZET WEL EERST
JE FIETS OP SLOT


PIEP ZEI HET SCHUIM DER NATIE EN KRAAKTE DE ZEE



Verzet, verzet, verzet
Geen leven zonder pret


Gnot, Gnot, Gnot
Het vlot dat is ons lot
Tot Vlot Tot Vlot Tot Vlot


Hi Ha Happening
Doe vooral je eigen ding



Gnot Gnot Gnot
je bent je eigen God



Uche, Uche, Uche
Recht die rooie ruggen
Robbie ging ons voor
daarom gaan we door


© max lerou

2 MAART 2009 16:03

Geen opmerkingen:

Een reactie posten